Written by on

بیلبورد:
بیلبورد, به تابلوی بزرگی گفته می‌شود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضه کنندگان کالا می‌گذارد و در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد اطلاق می‌شود. اما امروزه، بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شده‌است که بر پایه‌های بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند. امروزه بیلبوردها مجموعه‌ای از تصاویر بزرگ هستند، بعضی از آنها مضحک، بعضی کمی عجیب و غریب و گاهی کنایه آمیزند. ما به عنوان بیننده می‌توانیم دیدگاه‌های مختلفی نسبت به هر بیلبورد داشته باشیم اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که بیلبوردها، نماد جریان دائمی و روان زندگی هستند.
وجود این تابلوهای بزرگ، برای شرکت‌ها و تجارت‌های نوپایی که قادر به پرداخت هزینهٔ تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید بوده است. در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم نتیجه بودن تبلیغات در داخل مجلات و روزنامه‌ها، بیلبورد، می‌تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را داشته باشد.
در هنگام طراحی یک بیلبورد باید در مرحله اول موارد استفاده آن مورد نظر قرار گیرد . امروزه اکثر ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات است ، تبلیغاتی همگانی و موثر در زندگی ، تبلیغاتی برای به جریان افتادن و پیشرفت ارتباطات ، عرصه خدمات و کالاها و … ، تبلیغاتی برای فراخوانی ، هشدار دادن ، باز داشتن ، تشویق و ترویج کردن ، و مؤثرترین ابزار تبلیغاتی که می تواند جوابگوی تمامی این مسائل شود بیلبورد است ، که در دید همگان عرضه می شود و به دلیل قابلیت و گنجایش موارد بیشتری که در مورد موضوع دارد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .

تابلوهای آگهی چند نوعند:
• تابلوهایی که در مکان‌های بزرگ مثل بزرگ‌ راه‌ها نصب می‌شوند و عمدتاً مستطیلی هستند.
• تابلوهایی که در پیاده‌ روها نصب می‌شوند و چون فضای کمتری وجود دارد قطعشان عمودی است.
• تابلوهایی که در راهروها یا آسانسورها و... نصب شده است.
بهتر است قبل از هرچیز در مورد انتخاب و طراحی بیلبورد به چند نکته دقت کنید:
-اول: فراموش نکنید که بیلبورد فقط یکی از رسانه‌های تبلیغاتی است و رسانه‌های دیگری هم هستند. قبل از اینکه گرفتار مشاوره ی آژانس‌های تبلیغاتی برای خرید بیلبورد شوید به این فکر کنید که آیا این رسانه ابزار مناسب و اثرگذار برای محصول یا خدمت مورد نظرتان هست یا خیر؟ الزاماً اولین گزینه بهترین انتخاب برای تبلیغ نیست.
- دوم: بخاطر داشته باشید که در شرایط عادی (نه در زمان ترافیک صبحگاهی و یا عصرگاهی شهر) میانگین حرکت خودروها از کنار بیلبوردها از ۸۰ کیلومتر در ساعت بیشتر است؛ بنابراین پیغام بیلبورد شما باید سریع و کوتاه باشد. انشا نویسی روی بیلبورد را فراموش کنید.
- سوم: تعداد بیلبوردها در یک اتوبان کم نیست؛ بیلبورد شما مانند یک قاب است که راننده در آن پیغام شما را می‌بیند و سریع از کنار آن گذر می‌کند و به سراغ بقیه ی قاب‌های موجود در مسیر می‌رود. مطمئن باشید زمان زیادی برای رساندن پیغام‌ تان به راننده ندارید پس بهتر است یک پیام درست (خواهش می‌کنم فقط یک پیغام!) را برای انتقال به مخاطب انتخاب کنید.
- چهارم: سعی کنید با مخاطب ارتباط برقرار کنید. در انتخاب پیام‌ تان بسیار دقت کنید تا در ذهن راننده اثرگذار باشد وگرنه با همان سرعت که از کنار بیلبورد رد می‌شود پیام شما هم از ذهن راننده پرواز می‌کند.
-پنجم: قبول دارم شما بابت اجاره ی بیلبورد میلیون‌ها تومان پول پرداخت کرده‌اید اما حتماً لازم نیست کل بیلبورد را پُر کنید! باور کنید مقداری هم فضای خالی بد نیست تا توجه راننده را بیشتر جلب کند. همه می‌دانند بیلبورد گران است.
- ششم: بیلبورد یک تابلوی نقاشی یا اثر هنریِ صرف نیست! به این فکر کنید که آیا می‌خواهید پیامی را در مورد محصول خود به مخاطب منتقل کنید یا فقط می‌خواهید مورد تشویق گرافیست‌ها، طراحان و منتقدان قرار بگیرید! اگر دسته ی دوم را انتخاب کردید بهتر است در نمایشگاه‌های آثار هنری شرکت کنید.

ویژگی های یک بیلبورد متناسب :
با توجه به پیشرفت روز افزون و سریع ارتباطات که از نزدیکی کشورها و لزوم پیوستگی و تازگی اطلاعات بوجود می آید. برای درست کردن یک بیلبورد از لحاظ گرافیکی به 4 نکته باید توجه کرد :
1- سرعت انتقال پیام: سرعت انتقال پیام در این تبلیغات حرف اول را می‌زند. پیام باید سریع به مخاطب منتقل شود. این مسأله در هنگام ساخت تبلیغ برای مخاطبانی که در اتوبان‌ها یا خیابان‌ها در حال حرکت هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
اگر قرار است مخاطب‌مان را در میان حجم انبوه پیام‌هایی که مقابلش هستند به خود جلب کنیم، باید شیوه‌ای را برای ساخت بیلبورد انتخاب کنیم که پیام را در یک نگاه به او برساند. بیلبورد ما نباید زیاد شلوغ باشد و استفاده از فضاهای خالی گاهی اوقات بیشتر از گنجاندن حجم زیادی از محتوا به ما کمک می‌کند. تبلیغ ما باید یک نقطه کانونی داشته باشد که بیشترین توجه را از مخاطب به خود معطوف کند.
2- کیفیت انتقال پیام : طرح و متن بیلبورد شما باید بتواند آن چه را که شما می خواهید را با بالاترین کیفیت انتقال دهد، که این نیازمند دقت در طرح و متون انتخاب شده در بیلبورد شما می باشد، که در نهایت بتوانید بر اساس هزینه ای که کردید بازخورد خوبی نسبت به آن داشته باشید، این را فراموش نکنید تبلیغات باید همراه با افزایش فروش و یا افزایش شناخت شما در جامعه باشد و اگر به این نتیجه نرسیده اید حتما بدانید که اشتباهی در انتقال پیام خود به مشتریان و بازدید کنندگان داشته اید.
3- در برداشتن فرهنگ و هویت ملی و انسانی پیام : امروزه بشر به دنبال زبان بین المللی برای ارتباط بین انسان ها می باشد . اگر این خصوصیات توسط ابزار مناسب گرافیک به کار گرفته شود دارای نتایج مثبت و درخشانی خواهد بود . بیلبورد یکی از هنرهای تجسمی است . باز هم از مسائل گرافیکی که در هنر بیلبورد باید درنظر گرفته شود درک صحیحی آن توسط بی سواد یا کم سواد ، که در طراحی آن باید در نظر گرفته شود . و یا دارای قدرت جذب باشد و از نظر روانی متناسب با موضوع باشد تأثیر روانی رنگ و نوشته به درستی در آن رعایت شود باید میدان دید و زاویه ای بیلبورد در آن مکان نصب می شود با دید انسان و زاویه حرکت او متناسب باشد و باید این را نیز توجه داشت در مناطقی که این بیلبوردها نصب می شوند اگر متناسب نباشد کمتر دیده می شوند.
4- محل قرار گیری بیلبورد: اگر بیلبورد در جایی قرار دارد که توسط کسی که سوار بر وسیله نقلیه است و یا کسی که در پیاده رو است ، دیده می شود . مهمترین عاملی که در طراحی بیلبورد باید در نظر گرفته شود این است که بیننده با یک نگاه موضوعی را درک کرده مثلا اگر در مورد نمایشگاه کتاب است باید پیام را سریع دریافت کند و در ذهن خود حک کند . نکته قابل توجه این است که قبل از طراحی بیلبورد باید بدانیم رنگ نوشته و عکس در این بیلبورد باید چگونه باشد ویژگی آن موضوع را هنگام طراحی مد نظر داشته باشیم و متناسب با نوع موضوع آن را طراحی کنیم.